الانتخابات
العراقية
بقائمة موحدة
هي وسيلة
تأمين عراق
الغد
PEYMAN KURD*
اللقاء
الخاص بالدكتور
تيسير
الآلوسي* أجرته
الصحفية السيدة
فينوس فايق من
جريدة
2004 نشر في
العدد 15
بتاريخ 17
كانون الأول
منذ أول
لحظة لسقوط
النظام
الدكتاتوري
شرع العراق
بكل قواه
الشعبية
الحية
بمحاولة جدية
للتخلص من كل
سلوكيات
وسياسات زمن
المصادرة
والاستلاب
ومنع المواطن
من ممارسة حرياته
الأساس ، فضلا
عن إنهاء حشر
جموع القوميات
والمجموعات
الدينية
والمذهبية في
صندوق أو
زنزانة اسمها
عراق
الطاغية،
عراق الدكتاتور
الحاكم بأمره
ومنع الجميع
من حق تقرير
مصيره حيث لم
يكن من صوت
غير صوته ولا
صورة إلا
وجوده الدموي
السادي..
ومن أبرز
المشكلات
التي أورثها
نظام الطاغية
لأوضاعنا
القائمة هي
ترِكتـُهُ
السوداء في
معالجة
القضية
الكردية؛ إذ
لا يذكر شعبنا
الكردي من ذاك
الزمن إلا
جرائم
الإبادة
والجرائم ضد
الإنسانية
وكل ذاك الهلوكوست
وأعمال الرعب
الدموي التي
مارسها نظام
الطاغية بحق
أخوتنا
الكرد..
بينما ما
تتجه إليه
اليوم قوى
العراق الحية
يتمثل في
الاستجابة
لمبدأ الحل
الديموقراطي للعراق
من جهة حيث
العراق
التعددي
التداولي القائم
على الوضع
المؤسساتي
الديموقراطي. ويتمثل
أيضا في مبدأ
الحل
الفديرالي
لكردستان
التي اختارت
بإرادتها في
المرحلة
الراهنة
الاتحاد
"الفديرالي"
مع بقية الشعب
العراقي..
وفي
حقيقة الأمر
وجوهره لا
يوجد حل يمكن
فرضه قهرا أو
بالقوة على
أبناء شعبنا
الكردي فالقرار
إذا ما أُريد
له أنْ يكون
صحيحا صائبا
ينبغي أنْ
يقوم على أساس
من الحرية
التامة في
اختيار
المستقبل وشكل
العلاقة بين
الوطنالكردي
[كردستان] والوطن
العراقي؛ أي أنْ
يقوم على أساس
جوهره تطمين
حق تقرير المصير
للشعب
الكردي..
إنَّ حق
الأمة
الكردية في
تقرير المصير
أمر لا يمكن
المساس به
ولكن الظرف
الدولي
الراهن لا
يلبي طموح
الاستقلال
التام ولكن
العراق
الجديد يمكنه
أنْ يكون
المنطلق
الجدي
الحقيقي في
تلبية هذا
الحق المشروع
والتأسيس
للمستقبل الذي
يحتاره الكرد
عامة.. وأول
خطوات تحقيق
تقرير المصهو
إجراء
استفتاء
كردستان وأول
الأمر يمكنه
أنْ يتمَّ
بدعم جدي قوي
من العراق
الجديد، عراق
الديموقراطية
والتعددية
الفديرالي على
قاعدة من حرية
الاختيار..
وبالعودة
إلى موضوع
الديموقراطية
في العراق
وتشكيل
المؤسسات
الديموقراطية
فيه وتكوينها،
نجد أنَّها لا
يمكن أنْ
تتحقق إلا في
عراق يحترم
التعددية
ويشرع بسياسة
تداول السلطة
وتأليفها من
مجموع القوى
الشعبية التي
تحصد
الأغلبية في
أي عملية تصويت..
كما إنَّ
الديموقراطية
لن تكون ناقصة
فحسب بل لا
يمكنها أنْ
تقوم نهائيا
من دون حل القضية
الكردية
وتحقيق حرية
تقرير المصير
في كردستان.
إذ ما نوع
الديموقراطية
التي تصادر حق
شعب من الشعوب
أو أمة من
الأمم كما هو الحال
هنا مع شعب
كردستان
والأمة
الكردية؟ طبعا
يمكن لطرف
الحديث عن
ديموقراطية
لجهة تصادر حق
أساسا لشعب
بأكمله. من
هنا كان لزاما
التأسيس للحل
الديموقراطي
الذي يأخذ بحق
تقرير المصير
وبخطوات
الأخذ بالصوت
الانتخابي في
خيار يأتي عن
طريق
الاستفتاء
وبعد تحقق
خيار
الفديرالي
على أساس
الخيار
الديموقراطي
يكون جوهريا
وملزما الأخذ
بالتصويت
الانتخابي
لبرلمان
كردستان
وللبرلمان
العراقي...
ولكنَّ
السؤال
المباشر
المطروح
علينا في اللحظة
القائمة هو:
كيف يمكننا
الوصول إلى
مثل هذه
الحقوق التي
تنصف الكرد في
حقوقهم
التاريخية
مثلهم مثل
بقية
شعوب الأرض؟
وللإجابة عن
ذلك لابد من
القول: إنَّ
الضامن
المقبول
حاليا يكمن في
العقد
السياسي أو
ميثاق الشرف
الوطني الذي
توافقت عليه
أغلب القوى
الوطنية
والديموقراطية
منذ مؤتمرات
المعارضة
العراقية التي
انعقدت في
لندن وصلاح
الدين
وغيرها..
وفي
الحقيقة
فالأمر لم يكن
المقصود من
ورائه محاصصة
أو توزيع
كراسي حسب
نفوذ قوة
سياسية أو
أخرى ولكنه في
الجوهر ضمانة
للتناسبات
بين مكونات
الشعب
العراقي
والتوازنات
في العراق
الجديد. ولكي
نتجنب الوقوع
في مزالق
انسحاب هذا
الطرف أو ذاك
أو الإخلال
بالعهد بخاصة
قانون إدارة الدولة
الأساس
[الدستور
المؤقت] الذي
كفل حقوق الكرد
وأكَّد على
خصوصية
كردستان في
الوطن العراقي؛
لكي نتجنب
الاختلاف
السلبي لابد
من التوكيد
على الدخول
بقائمة موحدة
تحفظ توافقا
تُجمِع عليه
القوى
المتحالفة
وتمنع التراجع
عن مبادئ
التوافق لأي
ظرف يمكن أن
ينشأ عن احتمال
ما يمكن
تسميته
"دكتاتورية
الأغلبية الأولى"
التي تتنكر
للتداولية
والتعددية والفديرالية...
نحن
بإزاء مرحلة
انتقالية لم
تتعرف القوى
السياسية إلى
بعضها بعضا
ولم يتعرف
الشارع السياسي
العراقي إلى
الطيف
السياسي.. كما أننا
ما زلنا في
مرحلة وضع
الخيارات
التأسيسية
لدولة
المستقبل وهي
دولة
الخيارات الحرة
التي تأتي من
مجموع
الأصوات من
دون استثناء
لطرف أو صوت
وحيث لا تنفرد
أقلية فتتسيد
دكتاتوريا
ولا تتعالى
أغلبية فتبعد
أقلية قهرا..
إنَّ
قضية التأسيس
للعراق
الجديد،
بحاجة لمساهمة
كل القوى وهو
ما لا يتحقق
إلا عبر القائمة
الموحدة
المفتوحة على
جميع القوى
العراقية من
دون استثناء
وعلىأساس من
التوافقات
والعهد
المشترك
والعقد
السياسي الذي
يؤسس لعراق
الخيار أو
الطريق
الديموقراطي
الفديرالي..
من هنا كانت
مشاركة الكرد
في القائمة الموحدة
تمثل الطريق
نحو تعزيز
الثقة وتوكيد تالحقوق
الأساس للكرد
مثل بقية
العراقيين...
إنَّ
المعطى أو
المعنى
المرتجى من
مشاركة القوى
الكردية في
القائمة
الموحدة هو تعزيزه
للثقة بين
الأطراف
كافة، كما
يطمن بقيمكونات
العراق
الجديد من جهة
ما يصلهم من
رسائل غير
موضوعية في
تفسير حق
الكرد في
تقرير مصيرهم.
هذا فضلا عن
كون مثل هذه
المشاركة تعد
وسيلة لمعالجة
التشويه الذي
تعرض له الوعي
السياسي العراقي
والعربي دهرا
طويلا في ظل
الدكتاتورية
السابقة
المنهارة...
بين
القائمة
الموحدة
والقائمة
السنية؟ الآثار
والدلالات؟
يتعرض
العراق
اليوم
إلى هجمات
خطيرة بخاصة
من بعض دول
الجوار من تلك
التي تركز على
تمزيقه
وتفتيت وحدته..
وقد ظهرت
تأثيرات
المشاريع
التي تستهدف
وحدة العراق
في بعض
التشكيلات
السياسية التي
تستهويها رؤى
تمالئ أفكار
السلطات التي
تحكم من
منطلقات
أيديولوجية
أو دينية
طائفية معروفة،
وأخطر من ذلك
ظهور قوى
بخاصة منها الميليشيات
العنفية
المسلحة
تأتمر
بتوجهات خطيرة
معادية
لمصالح العشب
العراقي بكل
أطيافه حتى
منها التي
يُزعَم أن قوة
بعينها تدافع عن
مصالحها..
إذ كيف
يمكننا تصديق
قوة تدعي
الدفاع عن
طائفة بعينها
وهي تتعرض
لطائفة أخرى
بالاعتداء والاستلاب
بحجج وذرائع
انتقامية!!؟ حيث
أبسط تساؤل
لمواطن عراقي
هو أين سيضع
أبناؤه
وبناته؟ أفي
كفة من يزعم
الدفاع عن
الشيعة أم في
كفة من يزعمون
تمثيل
السنّة؟ في
وقت قد يكون
الشيعة أخوال
أبنائه
والسنّة
أعمامهم
والعكس صحيح
أيضا. فهل
يجوز أن يكون
الدفاع عن طرف
بالضرورة
والحتم طعن في
الآخر؟!!
في
الحقيقة هذه
الإشكالية
يمكن أنْ
تتعمّق وتزيد
أجواء
الاحتراب
اكفهرارا إذا
ما توجهنا إلى
النزول
بقوائم
انتخابية
تقوم على أساس
من التقسيمات
الطائفية
بخاصة
الخطورة متأتية
من استباق
القوى
المعادية
ونهوضها
بتشويه أية
تحالفات
وطنية محتملة
حيث هوجمت
الروابط الوطنية
بين قوى
ديموقراطية
نزيهة وتجري
الحسابات على
أساس من
افتراض تلك
التحالفات
كونها طائفية
وكونها
تستهدف طائفة
أخرى وهو
الأمر الذي
يعني شق
العراق وقواه
الوطنية
ووحدتهما عير
هذه
الاتهامات
الرخيصة..
أما الرد
الجدي
المسؤول
فيكمن في
التعاطي مع رفض
القوائم التي تمنح
القوى
المعادية فرص
التشويه
واللعب على
حبال الشقاق
الطائفي
الرخيصة
البعيدة في جوهرها
عن فلسفة
الوعي الشعبي
العراقي بكل
أطيافه
ومكوناته..
نحن لا نخشى
الديموقراطية
وخيارات
التحالفات
أيا كانت
ولكننا في
مرحلة تستدعي
بعضا من
التنازل عن حق
المشاركة
باتلاف أو آخر
لصالح
القائمة
الموحدة التي
توفر الفرصة
القوية لقطع
الطريق على
استهدافات
الأعداء
وتخرصاتهم..
إنَّ
المؤمل في
القوى
الكردية ألا
تنزل في قائمة
"الافتراض
السني" كي لا
تترك الفرصة
للدعايات
المغرضة طبعا
بقطع النظر عن
مسألة الظروف
الآنية
المحتملة إذا
تطلبت أي شكل
من أشكال
التحالفات إذ
هذه المسألة
محكومة
بمصالح الوطن
محكومة،
بمصالح
الشعب، محكومة
بمصالح الكرد
التي تعرضت
باستمرار
لمهاجمة
ولأحابيل
خطيرة وألعاب
غير نزيهة في
أقل خطورة لها
وضعهم وسيلة
أو استغلالهم
أداة بين رحى
تطاحنات لا
تلبي أبسط
مصالح الكرد
بقدر ما
تهددهم..
ومع ذلك
يمكن القول
بأنَّ ظروفا
بعينها قد تفرض
النزول
بقائمة
التحالفات
الديموقراطية
الوطنية
والعلمانية
وهي قوى تمثل
الطيف العراقي
بمجموعاته
الدينية
والمذهبية
والقومية من
دون
استثناءات أو
تقسيمات
مرضية تضع مكونات
شعبنا
العراقي ضد
بعضها بعضا؛
وهي وإنْ كانت
محسوبة من قوى
التشويه على
الطائفة السنية
أو الشيعية
بحسب الطرف
الطائفي
المتحدث إلا
أنها قائمة
انتخابية
مهمة لمنع
القوى الطائفية
من جميع
المزاعم
والتوجهات من
فرض توجهاتها
المرضية
الخطيرة على
العراق الجديد...وعليه
لابد من
التأني
والتعرف إلى
كل القوى عبر
برامجها
الحقيقية
وعبر صلاتها
ومرجعياتها
الحقيقية قبل
الدخول في
قائمة
بعينها..
بمعنى،
لابد من
الاختيار بين
القائمة
اوالقائمة
العلمانية
الكردية
العراقية
بحسب ما تحققه
أي من
القائمتين
لأوضاعنا
ولوحدة بلادنا
ومستقبل
شعبنا
ولتوكيد حق
تقرير المصير
للشريك الأساس
في بناء
العراق
الجديد عراق
الوحدة الفديرالية
بين مكونات
شعبنا
العراقي..
دور
المشاركة
الكردية في
الحكومة
الوطنية العراقية
الجديدة
إنَّ
سعينا
المسؤول تجاه
عراق
ديموقراطي تعددي
تداولي
فديرالي ليس
شعار سياسي أو
قيمة أيديولوجية
بل هو استجابة
مؤملة لبناء عراق
جديد يحقق
مطالب جميع
الذين يقررون
الانضواء تحت
لوائه بحرية
تامة..
ولايمكن
تحقيق ذلك من
دون مشاركة
على مستوى
يحترم
الشراكة العربية
الكردية في
الوطن
العراقي ..
وتلك
المشاركة
تقوم على أساس
وضع السلطة
السياسية في
خدمة أطياف
الشعب
العراقي كافة
بمعنى فسح فرصة
المشاركة
الحقيقية
وليست
الرمزية أو
القائمة على
الحقيبة
العددية بل
القائمة على
أساس الشراكة
الجدية
المسؤولة
باتخاذ
القرار الوطني
.. ومن المهم
بمكان تثبيت
حقيبة وزارة شؤون
القوميات وأن
تكون هذه
الحقيبة من
الحقائب أو
الوزارات
المهمة في
العراق
الجديد..
كما سيكون
من الالجدية
إنشاء برلمان
العراق وتكوينه
على أساس وجود
ثلاث أقسام هو
مجلس القوميات
والمجلس
الوطني
الاتحادي
المباشر ومن
المجلسين
يتشكل
البرلمان أو
الجمعية
الوطنية العليا
ويلزم أن
يتألف مجلس
القوميات من
الشراكة
العربية
الكردية
بالأساس ومن
مشاركة مسؤولة
وفاعلة من كل
أطياف الشعب
العراقي
القومية والدينية
والمذهبية...
إذ القضية غير
محصورة بالحكومة
والحقائب
الوزارية بل
لابد من النصّ
على الأمر
الأهم وهو أمر
السلطة
التشريعية...
إنَّ
تحقق هذه
الأرضية يعني
تحقيق الكيان
السياسي
الصحيح للكرد
والتأسيس
لمنطلقات فاعلة
ومؤثرة اليوم
لتعزيز
تطلعات الكرد
وهم يفكرون في
الخيارات
المستقبلية
وهي خيارات لن
تقوم على أسس
قوية بغير
التفكير
الواقعي في
التعاطي مع
الوضع في
كردستان
العراق
والإمكانات
المتاحة من
خلال التأسيس
للديموقراطية
في العراق
ولمؤسساتها
كافة بمشاركة
كردية كافية..
بمعنى
سيكون توظيف
الدعم من خلال
عراق ديموقراطي
لتوطيد مسيرة
الأمة
الكردية
المتطلعة إلى
غد واعد، غد
يحقق
طموحاتها
كافة. أي أن
المشاركة
السياسية في
عراق فديرالي
ستكون قاعدة متينة
لغد مستقل
للكرد في
خياراتهم
القريبة والبعيدة..
هذا بالتأكيد
فضلا عن حاضمن
الوجود والثقل
الذي يتناسب
وحجم وجودهم
الإنساني في
ظل عراق
ديموقراطي
وكذلك في ظل
عراق فديرالي
يحفظ للكرد
حقوقهم
القومية
ووجودهم
الإنساني
ومواطنتهم في
إطار خيار حر
الإرادة..
ماذا
لو لم يشارك
الكرد في
الانتخابات؟
في
الحقيقة لا
تكفي العجالة
هذه لمعالجة
أسئلة حيوية كالمطروحة
هنا، ولكن من
جهة التأسيس
لمحاور مناقشة
وحوار في
القضية
الكردية
والخيارات والمعالجات
الممكنة فيها
يمكن لهذه
العجالة أن
تقول بأنه
سيكون من غير
المناسب
بالمرة أن
تتلكأ
الحركات
والأحزاب
الكردية عن
اغتنام
الفرصة
التاريخية
لوضع القضية
الكردية على
طاولة الحل
الجدي بخاصة
منع الكوارث
والجرائم التي
تواصلت دهرا
ثقيلا على
حساب الكرد...
وسيكون
من الخطأ
السياسي
الكبير أن
تعزل القيادات
الكردية
قضيتها
العادلة
بعيدا عن المشاركة
في السلطة وفي
إدارة
الحكم وهو حق
لابد من
ممارسته حيث
صار في متناول
اليد في ظروف
متغيرات
الوضع
العراقي
بالكامل..
وعليه سيكون
من غير الممكن
ترك التشريع
لعراق الغد
ولمستقبل الكرد
ووضعهم في
الوطن
العراقي
الفديرالي
بيد أي طرف
غير الكرد..
لابد أن
يالأساس في
تحديد خارطة
الوضع الكردي
بيد ممثلي
الكرد
المنتحبين من
جهة والمعبرين
عن أهداف
الكرد
بتفاصيل
المؤمل من
المتغيرات
على المستوى
الوطني من جهة
وعلى المستوى
الإقليمي
والدولي من
جهة أخرى..
فالعزلة ليست
من مصلحة
الكرد
والمقاطعة قد
تخدم الدفع
للإحلال
بالتوازنات
السياسية إلى
الدرجة التي
تأتي بسلطة
تعيد القضية
إلى مربع ليس
في مصلحة ولا
فرد كردي واحد
وليس الكرد
بوصفهم قومية
..
وعليه
فإنني أرى
ضرورة مشاركة
جدية فاعلة للكرد
وممثليهم من
جهة وفي
التصويت
بالانتخابات
ليس للقوى
والحركات
الكردية حسب
وإنما للقوى
السياسية
العراقية
التي تتوافق
مع المشروع
القومي
المستقبلي
أيضا هي
الأخرى مفردة مهمة
في دعم
المسيرة
الصحيحة
معالجة
وتناولا..
ونحن
نتطلع
لمشاركة
فاعلة وودية
وهو ما نأمله
ونتوقعه ما
سيخطو بنا
للقاء تاريخي
جديد بين جميع
مكونات عراق
ديموقراطي
فديرالي
جديد..
* جريدة الخطاب
الكوردي تصدر في
ألمانيا بثلاث
لهجات هي
السورانية لأكراد
العراق
والكرمانجية
والزازاكية للكرد
في تركيا
وتُطبَع
بنوعين من
الأحرف هي
اللاتينية
والعربية...
*
الدكتور
تيسير
الآلوسي أكاديمي
ومحلِّل
سياسي ناشط في
حقوق
الإنسان((دكتوراه
في الأدب العربي
الحديث ـ تخصص
الأدب
المسرحي))...
نص المقابلة
الصحفية باللغة
الكردية:
فايلي
هةلَبذاردنةكاني
عيراق
هةلَبذاردنةكاني
عيراق ،
لاثةرِةيةكي
سياسي نويَ و
ئةزموونيَكي
تر لة خةباتي
دانةبرِاوي
كورد بوَ
طةيشتن بة
هيوا و
ئامانجةكاني .
ههڵبژاردنهکانی
عێراق بهلیستێکی
یهکگرتوو
هۆکاری
دابینکردنی
عێراقی
دواڕۆژه
دکتۆر
تهیسیر ئهلئالوسی
(دکتۆرا له
ئهدهبی عهرهبی
نوێ- پسپۆڕ له
بواری شانۆ)
ئهکادیمی
و راڤهکاری
سیاسی، چالاک
له بواری
مافی مرۆڤ
له
یهکهم ساتی
داڕمانی
رژێمی
دیکتاتۆری،
عێراق به ههموو
هێزه
میللییهکانییهوه
دهستی کرد به
ههوڵ و کۆششی
جدی بۆ
رزگاربوون له
ههموو رهفتارو
سیاسیهتهکانی
سهردهمی
زۆرداری و چهوسانهوه
و قهدهغهکردنی
هاووڵاتی له
سوود وهرگرتن
له ئازادییه
بنچینییهکانی،
سهرباری
کۆتایی هێنان
به حهشاردانی
ههموو نهتهوهو
گروپه
ئایینی و
تایفهگهراییهکان
له سنوقێک
یان بهندیخانهیهک
به ناوی
عێراقی
زۆردار،
عێراقی
دیکتاتۆر که
به فهرمانی
ئهو کهسی
مافی چارهی
خۆ نووسینی نهبوو،
چونکه جگه
له دهنگ و
ڕهنگی خۆی
چیدی نهبوو.
له
دیارترین ئهو
گرفتانه که
رژێمی
زۆرردار بۆ
بارودۆخی
ئێستای بهجێ
هێشت، ئهو
میراتگهرییه
رهش و رسوایهتی
له چارهسهرکردنی
دۆزی کوردا،
چونکه گهلی
کورد هیچی ئهو
سهردهمهی
له یاد نییه
جگه له
تاوانهکانی
جینۆساید و ههموو
ئهو
هۆلۆکۆست و
کاری تیرۆری
خوێناوی که
رژێمی
دیکتاتۆر دهرههق
گهلی کورد ئهنجامی
دا.
له
کاتێکدا ئهمڕۆ
هێزه
میللییه
کاریگهرهکانی
عێراق به
ئاراستهیهک
دهڕۆن که بهرجهسته
دهبێت له
هاتن به دهنگی
پرۆسهی چارهسهری
دیموکراتی بۆ
عێراق، به
جۆرێک عێڕاق
شێوازی فرهیی دهگرێته
بهر که ههڵچنراوه
له سهر بنهمای
دام و دهزگای
دیموکراتی،
ههروهها رهنگ
دهداتهوه
له پرهنسیپی
چارهسهری
فیدرالی بۆ
کوردستان که
به ئیرادهی
خۆی لهم
قۆناغهدا یهکێتی
فیدراڵی لهگهڵ
گهلانی دیکهی
عێراقدا ههڵبژارد.
له
راستیشدا هیچ
چارهسهرێک
نییه که به
هێز و زۆرداری
به سهر گهلی
کوردا بسهپێنرێت،
چونکه ئهگهر
ویسترا
بڕیارێک راست و
رهوابێت
پێویسته له
سهر بنچینهی
ئازادی تهواو
له ههڵبژاردنی
داهاتووو
شێوهی پهیوهندی
نێوان
کوردستان و
عێراق ههڵچنرا
بێت. واته له
سهر بنچینهی
دڵنیایی مافی
چارهی
خۆنووسینی گهلی
کورد دیاری
کرابێت.
مافی
نهتهوهی
کورد له چارهی
خۆ نووسینی کارێکه
ناتوانرێت دهستکاری
بکرێت، بهڵام
ههل و مهرجی
نێو دهوڵهتی
ههنوکهیی
به کهڵکی سهربهخۆیی
تهواو نایهت،
بهڵام
عێراقی نوێ لهوانهیه
ببێته بنهڕهتێکی
جدی راستهقینه
بۆ دهستهبهرکردنی
ئهو مافه رهوایه.
یهکهم ههنگاوی
دهستهبهرکردنی
مافی چارهی
خۆنووسینی
جێبهجی
کردنی راپرسی
کوردستانه و
دهکرێت به
پشتیوانییهکی
جدی و به هێز
له عێراقهوه
وهدهست بێت.به
گهڕانهوه
بۆ بابهتی
دیموکراتی له
عێراق و
پێکهێنانی
دام و دهزگا
دیموکراتییهکان،
دهبینین که
ئهم کاره
جێگر نابێ ئهگهر
رێز له فرهیی
نهگیرێت و
سیاسهتێکی
تازه دهست
پێ نهکرێت که
دهسهڵات
تێیدا دهست و
دهست بکهوێت.
دیموکراتی تهنها
کهم و
کوڕنابێت بهڵکو
لهوانهشه
ههر نهیهته
ئاراوه به
بێ چارهسهرکردنی
کێشهی کورد و
دهستهبهرکردنی
مافی چارهی
خۆنووسینی
کوردستان.
چونکه جۆری
ئهو
دیموکراتییه
چییه که
مافی گهلێک
له گهلان
یان نهتهوهیهک
له نهتهوهکان
وهک گهلی
کوردستان و نهتهوهی
کورد پێشیل
بکات؟ لێرهوه
پێویسته پهنابردنی
بۆ ئهو چارهسهرییه
دیموکراتییهی
که مافی چارهی
خۆنووسینی رهچاو
بکات و ملکهچبوون
بۆ سنوقهکانی
دهنگدان له
رێگهی
راپرسی و پاشی
جێبهجێبوونی
فیدراڵی له
سهربنچینهی
دیموکراتی،
ئهو کاته
کارێکی بنهڕهتی
و زۆره ملێێه
که دهنگدانی
ههڵبژاردنی
پهرلهمانی
کوردستان له
لایهن پهرلهمانی
عێراقهوه
رێز لێ
بگیرێت.
بهلام
ئهو پرسیارهی
که لهم کاتهدا
لێمان دهکرێت:
چۆن
دهکرێت بگهینه
ئهو جۆره
مافانهی که
مافی مێژوویی
گهلی کورد وهک
گهلانی دیکهی
گیتی دهستهبهربکات؟
بۆ وهڵامدانهوهی
ئهوه دهبێت
بگووترێت: (ئهو
زهمانهتهی
که ئێستا پهسهند
دهکرێت له
(گرێبهستی
سیاسی) دا یا
خود گرێنامهی
شهرهفی
نیشتمانی که
زۆربهی هێزه
نیشتمانی و
دیموکراتییهکان
رازی دهبن ل
سهری.
له
راستیشدا
کارهکه مهبهست
نهبوو که
کورسییهکان
و ههژموونی
تێدا بهشی
بکرێت، بهڵام
له ناوهڕۆکدا
زهمانهتێکه
بۆ راگرتنی
رێژهی پێکهاتهکانی
گهلی عێراق و
هاوسهنگییهکانی
عێراقی نوێ.
بۆ
ئهوهی که
خۆمان
بپارێزین له
کشانهوهی
ئهم لایهن و
ئهو لایهن
یا خود پشت
گوێ خستنی پهیماننامهی
تایبهت به
یاسای بهرێوهبردنی
دهوڵهت (دهستور
کاتی) که
مافی کوردی
دیاری کرد و
جهختی کرد له
سهر تایبهتمهندییهتی
کوردستان له
نێشتمانی
عێراقدا،
پێویسته جهخت
بکرێت له سهر
چوونه ناو ههڵبژاردنهکان
به لیستێکی
یهکگرتووهوه
که ههموو
هێزه
سیاسییهکان
کۆک بن له سهری.
ئێمه
له بهرامبهر
قۆناغێکی
گواستنهوهداین
که هێزه
سیاسییهکان
یهکتری
ناناسن و شهقامی
سیاسی باڵه
سیاسیه
جۆراو جۆرهکانی
نه ناسیوه.
مهسهلهی
دامهزراندنی
عێراقی نوێ
پێویستی به
بهشداریکردنی
ههموو هێزهکان
ههیه، ئهمهش
دهستهبهرناکرێت
بهبێ
لیستێکی یهکگرتوو
که به سهر
ههموو هێزه
عێراقییهکان
به بێ جیاوازی
کراوهبێت
وله سهر بنهمای
رێککهوتن و
پهیماننامهی
هاوبهشی و
گرێنامهی
سیاسی که
رێگه بۆ
عێراقێکی
دیموکراتی
فیدرالی خۆش
بکات. لێرهشهوه
بهشداریکردنی
کورد له
لیستێکی یهکگرتوو
به رێگه
خۆشکهر دادهنرێت
بۆ پتر
توندتکردنی
باوهڕ بهیهکتر
و جهختکردنی
ل سهر مافه
بنهڕهتییهکانی
کورد وهک
عێراقییهکانی
دیکه.
(له
نێوان لیستی
یهکگرتوو
ولیستی
سوننی؟ ئاسهوار
و نیشانهکان؟)
عێراق
ئهمڕۆ رووبهڕووی
هێرشی مهترسیدار
دهبێتهوه
به تایبهتی
له وڵاتانی
دراوسێیهوه
لهوانهی که
جهخت دهکهن
له سهر
پارچه پارچهکردنی
و و نههێشتنی
یهکێتییهکهی.
کاریگهری ئهو
پرۆسانهی که
ههڕهشه له
یهکپارچهیی
عێراق دهکهن
له ههندێک
پێکهاته
سیاسییهکاندا
دهرکهوت که
ههواداری
بیرو بۆچوونی
ئهو رژێمانهن
که حوکمڕانی
لهدیدی
ئایدیۆلۆجی
یان ئایینی
تایفهگهرایی
ناسراوهوه
توندڕهوی چهکداری
که له ژێر
فهرمانێکدان
له دژی بهرژهوهندییهکانی
گهلی عێراق
به ههموو
چین و توێژهکانی
تهنانهت ئهوانهش
که بانگهشهی
بهرگریکردنی
لێ دهکهن.
چونکه چۆن دهکرێت
باوهڕ بکرێت
به هێزێک که
دهڵێت گوایه
بهرگری له
تایفهیهکی
دیاریکراو دهکات
و دهستدرێژی
بۆ سهر تایفهیهکی
دیکه دهکات
به کۆمهڵێک
بڕۆبیانووی
تۆڵه ئامێزهوه؟!
چونکه
سادهترین
پرسیاری
هاووڵاتییهکی
عێراقی ئهوهیه
که منداڵهکانی
له کوێ
دابنێت؟
ئایه
لای ئهوانهی
که دهڵێن بهرگری
له شێعهدهکهن
یان لای ئهوانهی
که بهرگری
له سوننه دهکهن؟
له
کاتێکدا شێعهکانی
خاڵی منداڵهکانن
و سوننهکان
مامیانن و
پێچهوانهشی
راسته! ئایا
دهکرێت بهرگری
له لایهنێک
لێدانی لایهنێکی
تر بێت؟
له
راستیدا هم
ئیشکالییهته
دهکرێت
قوڵتربکرێت و
کهشی
بهکژی یهکدا
چوون تیرهتر
بکاتهوه،
ئهمه ئهگهر
چووین بۆ ههڵبژاردن
به لیستێک له
سهر بنچینهی
تایفهگهرایی
بێت به تایبهتی
که له پێشکهوتنی
هێزه دژهکان
و سهرکهوتنیان
بێت ئهویش به
شێواندنی ههر
هاوپهیمانییهتییهکی
نیشتمانی
چونکه هێرش
برایه سهر
پهیوهندییه
نیشتمانییهکانی
نێوان هێزه
دیموکراتییه
سهر راستهکان
و دانانی
حیسابا له سهر
بنچینهی مهزهنده
کردنی تایفهگهرایی
ئهوهش
واتای پارچه
پارچهکردنی
عێراق و هێزه
نیشتمانییهکانییهتی.
بهڵام
وهڵامدانهوهی
بهرپرسیار و
جدی لهوهدایه
که ئهو جۆره
لیستانهی که
ههلی
شێواندن و
یاری له سهرپهتی
جیاوازی
تایفهگهرایی
دهکهن، رهت
بکرێنهوه،
ئێمه له
دیموکراتی و
هاوپهیمانییهتی
ههر جۆرێک
بێت ناترسین،
بهڵام ئێمه
له قۆناغێکداین
پێویستی به
ههندێک تهنازولکردن
ههیه له
مافی بهشداریکردن
به هاوپهیمانییهتی
یان هی دیکه
له بهرژهوهندی
لیستی یهکگرتوودا
که ههل دهڕهخسێنێت
بۆ رێگهبڕین
له پیلان و
توانجی
دوژمنان.
ئهوهی
که چاوهڕوان
دهکرێت له
هێزهکانی
کورد که له
لیستێکی (مهزهندهکراوی)
سوننیدا دانهبهزن
تا بوار نهڕهخسێنێت
بۆ پڕوپاگهندهی
مهبهستدار،
بێ گومان به
چاوپۆشینی له
مهسهلهی
بارودۆخی ههندکهیی
ئهگهر هات و
پێویستی به
ههر جۆرێک
هاوپهیمانییهتی
بوو،
چونکه ئهم
بابهته پهیوهسته
به بهرژهوهندی
نێشتمان و گهل
و کورد.
لهگهڵ
ئهوهشدا دهکرێت
بڵێین که ههل
و مهرجێک لهوانهیه
دابهزین به
لیستی هاوپهیمانییهتی
دیموکراتی
نیشتمانی و
عیلمانی بسهپێنێت
و ئهم هێزانهش
نوێنهرایهتی
له توێژهکانی
عێراق بهگروپه
ئایینی و
تایفهگهرایی
و رهگهزییهوه
دهکهن بهبێ
جیاوازی، به
واتای،
پێویسته ههڵبژێرین
له نێوان
لیستێک یان
لیستی
عیلمانی
کوردی عێراقی
بهو پێیهی
که ههر یهک
لهو دوو
لیسته بۆ
بارودۆخمان و
یهکێتی
نیشتمانی و
داهاتوویگهلمان
و جهختکردن
له سهر مافی
چارهی
خۆنووسین بۆ
هاوبهشی
بنچینهیی له
بنیاتنانی
عێراقی نو
عێراقی یهکێتی
فیدرالی له
نێوان
پێکهاتهکانی
گهلی عێراق.
(رۆڵی
هاوبهشی
کورد له
حکومهتی
نیشتمانی
عێراقی نوێ)
کۆششی
بهرپرسان به
ئاراستهی
عێراقێکی فرهیی
فیدرالی
دروشمێکی
سیاسی یان بههایهکی
ئایدیۆلۆجی
نییه بهڵکو
وهڵامدانهوهیهکی
چاوهڕوانکراوه
بۆ بنیاتنانی
عێراقێکی نوێ
داوا کارییهکانی
ههموو ئهوانهی
بڕیار دهدهن
له ژێر
ئاڵاکهیدا
بن، دهستهبهردهکات،
ئهوهشی
ناکرێت بهب
بهشداریکردنی
له سهر سهر
ئاستێک که
رێز دهگرێت
له هاوبهشی
عهرهب و
کورد له
نێشتمانی
عێراقیدا.
ئهو
بهشداریکردنه
له سهر
بنچینهی
دانانی دهسهڵاتی
سیاسییه له
خزمهت ههموو
چین و توێژهکانی
گهلانی
عێراق، به
واتای رهخساندنی
ههڵی بهشداریکردنی
راستهقینه
نهک رهمزی
یاخود له سهر
بنچینهی
پۆستی فرهیی،
بهڵکو ئهوهی
که لهسهر
بنچینهی
هاوبهشکردنی
جدی و بهرپرسیار
له وهرگرتنی
بڕیاری
نیشتمانیدا.
گرنگه که پۆستی
وهزارهتی
کاروباری نهتهوهکان
جێگیر بکرێت و
ئهم پۆستهش
له وهزارهته
گرنگهکانی
عێراقی نوێ
دابنرێت.
ههروهها
گرنگه که پهرلهمانی
عێڕاق پێک
بهێنرێت و
پێکهاتهکهی
له سهر
بوونی سێ بهش
بێت که
بریتین له:
ئهنجومهنی
نهتهوهکان
و ئهنجومهنی
نیشتمانی یهکگرتووی
راستهوخۆ و
لهو دوو ئهنجومهنه
پێک دێت، دهبێت ئهنجومهنی
نهتهوهکان
له بنچینهدا
له هاوبهشی
عهرهبی
کوردی و هاوبهشی
بهرپرسانه
و کاریگهری
ههموو توێژهکانی
دیکهی گهلانی
عێراق. چونکه
بابهتهکه
پهیوهست
نییه به
حکومهت و
پۆستی وهزاری
بهڵکو دهبێت
جهخت له سهر
خاڵی ههره
گرنگتر بکرێت
که ئهویش دهسهڵاتی
یاسادانانه.
پشتیوانیکردن
له میانهی
عێراقێکی
دیموکراتییهوه
دهبێت بۆ چهسپاندنی
ڕێبازی نهتهوهی
کورد که دهڕوانێته
دواڕۆژێکی
پڕشنگدار،
واته بهشداریکردنی
سیاسی له
عێراقێکی
فیدرالی دهبێته
بنکهیهکی
بهتین بۆ
دواڕۆژێکی سهر
بهخۆی کورد.
(ئهی
ئهگهر کورد
بهشداری نهکرد
له ههڵبژاردن؟)
له
راستیدا ئهم
پهله پهله
دهست نادات
بۆ وهڵامدانهوهی
پرسیاری ههستیاری
وهک ئهمانهی
لێرهدا
خراونهته
ڕوو، بهڵام
له ئاراستهی
بنیاتنان بۆ
تهوهرهکانی
تاووتوێکردن
و دایالۆگ له
دۆزی کورد
خیاروچارهسهرهکانی
بهر دهست،
دهکرێت
بگووترێت که گونجاو
نییه به تهواوهتی
بزاڤ و پارتهکانی
کورد خۆیان
بپارێزن له
قۆستنهوهی
ئهم ههلهمێژووییه
بۆ دانانی
دۆزی کورد له
سهر مێزی
چارهسهرکردنی
جدی به تایبهتی
رێگرتن له
کارهسات و ئهوتاوانانهی
که سهر دهمانێکی
دوور و درێژ
له سهر
حیسابی کورد
بهردهوامبوون.
ههڵهیهکی
سیاسی گهوره
دهبێت که سهرکردایهتی
کورد دۆزه رهواکهی
دووربخاتهوه
له بهشداریکردن
له دهسهڵات
و له بهڕیوه
بردنی حوکم و
ئهوه
مافێکه دهبێت
پیادهبکرێت
و له بهر دهستدایه
له
بارودۆخێکی
ناسهقامگیری
ههل و مهرجی
عێراق.
ههر
بۆیه ناکرێت
یاسادانان بۆ
عێراقی
دواڕۆژو
داهاتووی
کورد و
بارودۆخیان
له عێراقی
فیدرالیدا به
ههر دهستێک
بسپێردرێت
جگه له
کورد.
دهبێط
له بنچینهدا
نهخشهی
بارودۆخی
کورد له دهستی
نوێنهرانی
کورد ههڵبژێردراوهوه
دیاری بکرێت
له لایهکهوه،
و ئهوانهی
که دهربڕی
ئامانجهکانی
کوردن بهوردهکارییهوه
لهسهر
ئاستی
نیشتمانی له
لایهکی دیکهشهوه
و له سهر
ئاستی ناوچهیی
و نێو دهوڵهتی
له لایهکی
دیکهوه.
چونکه دووره
پهرێز له بهرژهوهندی
کوردا نییهه
و بهشداری نهکردنیش
لهوانهیه
خزمهتی
شیواندنی
هاوسهنگیه
سیاسییهکان
بکات بۆ ئهو
پلهیهی که
دهسهڵاتێک
دێنێت دۆزهکه
دهگهڕێنێتهوه
بۆ چوارگۆشهیهک
که له بهرژهوهندی
هیچ تاکێکی
کوردا نییه
نهک کورد وهکو
نهتهوهیهک.
ههر
بۆیه دهبینم
پێویسته بهشداریبوونێکی
جدی و ئهکتیڤی
کورد و نوینهرهکانیان
ههبێت له دهنگدان
له ههڵبژاردنهکان
نهک تهنها
بۆ هێزو بزاڤه
کوردییهکان
بهڵکو بۆ ههموو
هێزه
سیاسییهکانی
عێراق که له
گهڵ پڕۆژهی
نهتهوهیی
داهوتووی
کوردا رێک دهکهون.
ئێمه
چاومان بیوهته
بهشداریکردنێکی
کاریگهر و
دۆستانهو ئهمهش
چاوهڕێی دهکهین
و پێشبینش دهکهین
که ههنگاومان
پێ دهنێن بهرهو
به یهک گهیشتنێکی
مێژوویی نوێ
له نێوان ههموو
پێكهاتهکانی
عێراقی
دیموکراتی
فیدرالی
نوێدا.